Suikervrij door het leven? Zo doe je het zonder moeite!

Wil je minder suiker eten of suiker zelfs helemaal uit je voedingspatroon bannen? Dan ben je op de goed weg! Geen suiker eten is wel zo gezond en heeft veel voordelen. Suiker laat immers je bloedsuikerspiegel stijgen en zorgt zo voor meer vetopslag. Maar kun je dan nooit meer een koekje of een snoepje eten? Dat is wel heel saai. In dit artikel lees je hoe je zonder moeite suikervrij door het leven gaat en toch lekker kunt eten!

Wil je stoppen met suiker eten, maar vind je het nog erg lastig? Doe het dan geleidelijk. Neem eerst geen suiker meer in je koffie of thee en kijk daarna op welke andere manieren je suiker nog meer uit je leven kunt verbannen.

Vermijd producten met toegevoegde suikers

Veel producten bevatten toegevoegde suikers. Dit zijn geraffineerde suikers en deze zijn zeer ongezond. Kijk dus op het etiket of je ‘suiker’ of een schuilnaam zoals ‘sacharose, dextrose of bijvoorbeeld maisstroop’ in de ingrediëntenlijst ziet staan. In dat geval heeft de fabrikant er suiker aan toegevoegd en kun je het dus beter vermijden. Er zijn ontzettend veel schuilnamen voor suiker. Als je twijfelt of niet weet wat iets betekent. Koop het product dan niet.

Hoe zit het nou met suikers op de voedingswaarde tabel?

Soms staat suiker niet in de ingrediëntenlijst van een product, maar toch staan er een aantal gram bij ‘suiker’ in de voedingswaarde tabel. Zit er dan wel of geen toegevoegde suiker in? Als er geen ‘suiker’ staat bij de ingrediëntenlijst, kun je ervan uitgaan dat er geen toegevoegde suiker in het product zit. De natuurlijke ingrediënten bevatten dan een bepaalde hoeveelheid natuurlijke suikers en die staan in de voedingswaarde tabel aangegeven.

Hoe worden gerechten zoet?

Voor het zoeten van koekjes, cakes, toetjes, brood en pannenkoeken kun je bij uitzondering stevia gebruiken. Dat is een plantje met natuurlijke zoetstoffen, die de bloedsuikerspiegel niet laten stijgen. Er is echter veel troep op de markt dus let erop dat je de juiste stevia koopt. De enige goede is in vloeibare vorm in de natuurwinkel te krijgen en is 100% puur stevia. Bekijk dus altijd goed het etiket en kijk of er geen maltodextrine aan het product is toegevoegd.

Ook verse of gedroogde vruchten kunnen een natuurlijk zoete smaak geven aan een taart of cake. Denk aan abrikozen, vijgen of dadels. Je kunt zelfs denken aan gepureerde pompoen of zoete aardappels om gerechten een zoete smaak te geven. Gebruik in geen geval suikervervangers als aspartaam of sacharine, want deze zijn nog slechter voor je gezondheid dan suiker.

Post Author: Gastblog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *