Moet jij ook altijd groenten eten van je ouders?

Moet jij thuis ook altijd veel groente eten van je ouders? “Groente is gezond, groente doet je goed of groente is belangrijk” hoor je er meestal bij. Soms kan dat best vervelend zijn, vooral als je de groente niet lekker vindt. Maar waarom willen je ouders eigenlijk zo graag dat je groenten eet? Wat heb je er precies aan?

Weinig calorieën en gezonde voedingsstoffen

Ben jij een grote eter? Kies er dan voor om veel groente te eten. Groente bevat veel gezonde voedingsstoffen die ervoor zorgen dat je buik goed wordt gevuld. De gezonde voedingsstoffen die voorkomen in groente zijn: calcium, eiwitten, ijzer, vezels en vitaminen. Deze voedingsstoffen stimuleren de groei in jouw lichaam en zijn goed voor je bloedvaten, zenuwen, huid en de ogen. Hoe meer groente je eet, des te beter je lichaam kan functioneren en zich verder kan ontwikkelen.

Hoge bloeddruk

Studies hebben bewezen dat veel groente op het menu een hoge bloeddruk kan verlagen. Een hoge bloeddruk is de aanleiding voor het krijgen van hart- en vaatziekten. Groente heeft daarom een preventieve rol bij het krijgen van een hartinfarct. Om hier in de toekomst geen last van te krijgen is het daarom aan te raden om nu al te beginnen met voldoende groente eten.

Minder risico op kanker

Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds heeft onderzoek gedaan naar de kans op kanker bij het dagelijks nuttigen van veel groente. Uit dit onderzoek is gebleken dat groente eten de kans bij allerlei kankersoorten als mondholtekanker, darmkanker en borstkanker verkleint! Een goede reden om voldoende groente te eten dus.

Milieu

Naast een betere gezondheid heeft het eten van groente meer voordelen. Zo is het ook goed voor het milieu. De meeste broeikasgassen ontstaan door de verwerking van de vleesproductie. Verse groente hoeft niet bewerkt te worden in fabrieken en voorkomt de uitstoot van veel broeikasgassen. Door groente een grotere plaats te geven op je bord doe je niet alleen iets goeds voor jezelf, maar ook meteen voor het milieu. Groente past daarom perfect in een gezonde leefstijl!

Groente tips

Vind jij het moeilijk om overdag meer groenten te eten? Deze tips helpen jou erbij:
– Probeer elke dag een smoothie aan je  eetpatroon toe te voegen. Experimenteer met welke groenten je dat lekker vindt! Een lekkere smoothie maak je bijvoorbeeld van een handje spinazie, een kwart komkommer, een vierde venkel, een halve mango, sap van een halve limoen, een kopje water en een beetje cacaopoeder. Door elke dag een smoothie te drinken krijg je gezonde voedingsstoffen binnen op een andere manier!

– Neem snoeptomaatjes/komkommertjes/paprikaatjes/worteltjes mee naar school. Dit is lekker om op te knabbelen tussen de lessen door!

– Doe een weddenschap met je vrienden/vriendinnen waarin jullie elke dag in ieder geval op twee maaltijdmomenten groenten eten. Wie dit het langst volhoudt wint de weddenschap en krijgt een leuke beloning!

Tot slot

Naast alle belangrijke punten hierboven blijkt groente eten ook gelukkiger te maken. Wie veel groente eet blijkt gelukkiger te zijn en lekkerder in zijn of haar vel te zitten. Je ouders adviseren het dus niet voor niets.

Mensen die dagelijks fastfood eten blijken het omgekeerde te ervaren. Fastfood bevat immers geen gezonde voedingsstoffen die het lichaam goed doen. Groente daarentegen wel!

Het eten van groente is dus niet alleen goed voor jezelf, maar ook voor de omgeving. Schep jij vanavond een extra grote hoeveelheid groenten op?

Post Author: Gastblog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *